Tietoa meistä

Yhdistyksen kotipaikka on Parainen. Yhdistyksen leirintäalue on Stagsundin rannalla Airistontie 219. Alueella on 50 kausipaikkaa. Yhdistyksen jäsen voi hakea kausipaikkaa alueelta.

Historiaa

25. elokuuta 1977 Paraisilla, Hannun Grillissä kello 19.30 pidettiin ”Matkailuvaunuliitto SF-Caravan ry:n Paraisten Matkailuvaunuyhdistyksen” perustava kokous. Kokouksessa päätettiin yhdistyksen perustamisesta ja että yhdistys on suomenkielinen. Yhdistyksen nimeksi päätettiin yksimielisesti ”Paraisten Seudun Matkailuvaunuyhdistys SF-Caravan, ruotsiksi Pargas Nejdens Turistvagnförening SF-Caravan”.

Perustamiskirjan allekirjoittivat puheenjohtaja Erik Höglund sekä johtokunnan jäsenet Kirsti Holgeri, Ove Lindström, Seppo Salminen ja Seppo Laiho.

Samoihin aikoihin osallistuttiin YT-alueen Turun, Kaarinan, Paimion ja Salon kokoukseen ja ensimmäinen YT-alueen yhteinen lehti, Vankkuriviesti, ilmestyi.

Tuolloin yhdistys käytti leiriytymisiin Stagsundia, Paraisten kaupungin virkistysaluetta. Vuonna 1978 hankittiin yhdistyksen talkoilla tanssilava, olihan alueellahan tuolloin jo kaupungin laituri, käymälä, keittokatos sekä huonokuntoinen kaivo. Kun yhdistys päätti anoa kaupungilta lupaa sijoittaa rantaan jalaksilla seisova saunamökki, niin ”anomuksesta seurasi varsinainen viidakko eri suuntaan harovia ongelmia” kirjoitti Turun sanomat vuonna 1979, ja jatkaa ”Paraisten kaupunki pyysi lausuntoa matkailulautakunnalta, joka lausuikin runsaan kolmen konekirjoitusliuskan mittaisen lausuman. Sen mukaan alueen tulisi edelleen olla avoin kaikille paraislaisille”.

Matkailuvaunuja oli kesäisin alueella jatkuvasti toistakymmentä. Äänestyksen jälkeen lautakunta suhtautui SF-Caravanin anomukseen kielteisesti ja ehdotti lausuntojen hankkimista myös rakennus- ja tekniseltä lautakunnalta.

Kaupunginhallitus edellytti pikaista selvitystä siitä miten aluetta käytetään. Aiemminkin Stagsundista oli keskusteltu; olihan matkailulautakunta halunnut alueen suljetuksi puomilla etteivät matkailuvaunut olisi päässeet alueelle, muuta silloin kaupunginhallitus ei ollut tähän suostunut. Edellytykset tehokäyttöön olisivat monen mielestä olleet aika hyvät, mutta kaupunki ei katsonut voivansa uhrata montaa markkaa alueen kehittämiseen”, jatkoi Turun Sanomat samaisessa artikkelissaan. Eikä kaupunki onneksemme ole tehnyt sitä tähän päivään mennessäkään!

Onpa naapurisopuakin koeteltu; närää oli herättänyt kun yhdistys anoi palasta aluetta käyttöönsä ja että kaupunki vuokraisi alueen ilmaiseksi.

Ensimmäinen vuokrasopimus koski viiden (5) vaunun seisottamista ja sopimuskausi sisälsi vuodet 1980-1985. Sopimus päättyi kuitenkin jo 1. marraskuuta 1983 naapurin lääninhallitukseen jättämään valitukseen. Vuokrasopimuksia tehtiinkin vuosina 1984-1986 vain yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan ja kolmeksi (3) vuodeksi vuosina 1987-1990 sekä viideksi (5) vuodeksi vuosina 1991-1995 ja 1994-1998. Tämän jälkeen seuraavat sopimuskaudet ovat olleet kymmenen (10) vuotta; voimassa oleva sopimus on kirjattu päättyväksi vuonna 2027.

Yhdistyksen alkuaikoina järjestettiin treffejä. Ensimmäinen treffi pidettiin Nauvon Framnäsissä vuonna 1978 ja seuraavat Paraisten Lillmälössä vuosina 1979-1981. Turun It-patterista vuokrattiin kenttäkeitin M29 MTvet, mela sekä 2 litran ja ½ litran kauhat. Paraisten Lillholmenissa treffejä pidettiin vuosina 1982-1989. Sandfallissa treffejä järjestettiin vuosina 1990 ja 1993 sekä Lillholmenissa vuosina 1991 ja 1992. Sandfallin vuoden 1994 treffit peruttiin monien yhteensattumien johdosta eikä vuonna 1995 löytynyt enää treffipaikkaa. Pikkujouluja vietettiin Ruotsin laivoilla ja tuliaisina tuotiin, ei viinaa, vaan voita ja margariinia!

Yksi (1) vuotiset vuokrasopimukset pitkittivät alueen sähköistystä, joka alueelle saatiin niinkin myöhään kuin vasta vuonna 1988. Tästä johtuen vuonna 1989 kerättiin myös ensimmäisen kerran Stagsundin aluemaksuja; vuosipaikka 200 mk, vuorokausimaksu 10 mk ja seisontamaksu 4 mk. Alue oli käytössä myös talvikautena.

Vuonna 1989 syyskokouksessa otettiin yhdistyksen nykyinen nimi käyttöön, vanhan yhdistyksen nimen ollessa vieläkin portilla muistona.

Vuonna 2003 uusittiin yhdistyksen säännöt liiton sääntöjen mukaisiksi ja luotiin samalla Stagsundin säännöt.

Saunalupa pantiin vireille vuonna 1991 jota ennen oli toki saunottu vaunusaunassa. Samana vuonna anottiin 20 lisävaunupaikkaa aikaisemman kuuden (6) vaunun ja saunavaunun seisottamisluvan lisäksi. Vuonna 2001 saatiin lupa kaikkiaan 40 vaunun seisottamiseen ja tällä hetkellä on lupa kaikkiaan 50 vaunun seisottamiseen.

Saunan pohjatyöt aloitettiin 24. syyskuuta vuonna 1993. Perustusten päälle nostettiin kaksi (2) rakennusliike Järvisen konkurssihuutokaupasta ostettua työmaaparakkia. Saunarakennuksen takkahuoneessa juotiin pikkujoulukahvit jo 4. joulukuuta 1993, vaikka tupa olikin vielä keskeneräinen. Saunarakennus valmistui vuoden 1994 keväällä ja siinä sivussa saatiin porakaivo. Saunarakennuksen nimeksi valittiin ”Metsänhelmi”.

Vuonna 1992 ostettiin 200 markalla parakki josta rakennettiin siirrettävä puucee. Tämä onkin ollut oiva sijoitus yhdistyksen taloutta ajatellen.

Vuonna 2000 aloitettiin uuden huoltorakennuksen rakennustyöt.

Vuonna 2002 saatiin lupa kaupungilta raivata rantaan helikopterin laskeutumispaikka, 25x25 metriä, joka riittää laskeutumiseen päiväsaikana.

Vuonna 2005 hankittiin grillikota edellisen vuoden ylijäämäisen tuloksen turvin. Siellä on lämmin grillailla kylminä talvi-iltoina.

Vuonna 2007 saatiin kaupungilta lupa rakentaa laituri pienveneitä varten koska uimaranta oli pidettävä vapaana omista veneistä. Laituri valmistuikin vuoden 2008 kevätjäiden aikana.

Vuonna 2008 keväällä tehtiin myös saunaan talkoilla peruskorjaus.

Vuonna 2017 uusittiin keittiö ja kohennettiin takkatuvan ulkonäköä.

Vuonna 2018 remontoitiin saunaa ja lisättiin toinen suihku.

Vuonna 2019 laajennettiin terassia.

Yhdistä ovat johtaneet: Erik Höglund vuosina 1977-78, Timo Holgeri 1979-81, Pentti Keihäs 1982-85, Seppo Lindroos 1986-89, Mauri Laakso 1990-94, Veikko Ruokonen 1994-2005, Risto Karjalainen 2006-2014, Timo Keihäs 2015-